איך משנים התנהגות לא רצויה?
דף הבית >> מאמרים >> איך משנים התנהגות לא רצויה?
מאת- תימורה שפירא, מומחית לתהליכי שינוי והשגת מטרות (זוגיות, שינוי הרגלי אכילה וירידה במשקל), NLP Trainer
http://www.timora.co.il


למה אני לא מצליחה לשנות את זה???!!! 

יש איזו שהיא התנהגות שהיית רוצה לשנות אבל את לא מצליחה? 

אם כן- בואי תקראי את הסיפור הבא.
דנה מאוד רוצה למצוא בן זוג. 
מאוד. 
היא כבר בת 34, היא לבד, היא רוצה שותף לחיים, וחוץ מזה- השעון הביולוגי מתקתק... 

אבל דנה נמנעת כמעט לחלוטין מלצאת לדייטים ולהכיר גברים חדשים.
 
בפגישה הראשונה שלנו היא אמרה לי "יש לי מחסום", אני ממש לא מסוגלת לצאת לדייט.

לפני שנמשיך בסיפור על דנה, 
חשוב שנבין דבר אחד – 
והדבר הזה הוא שמכל התנהגות שלנו אנחנו מרוויחות משהו. 

כן. מכל התנהגות שלנו- יוצא לנו משהו טוב.

גם מהתנהגות שאנחנו ממש לא אוהבות, וממש רוצות לשנות אותה- גם ממנה אנחנו מרוויחות משהו. 

קוראים לזה "הכוונה החיובית של ההתנהגות". 

זה אולי נשמע מוזר ברגע הראשון- אבל אם תתחילי לבדוק תגלי שלכל התנהגות שלך יש כוונה חיובית. 
גם התנהגויות שאת ממש לא אוהבת- גם הן נותנות לך משהו טוב- גם להן יש כוונה חיובית. 

ואני אתן לך דוגמה שתסביר את העניין הזה של הכוונה החיובית- 

בואי ניקח לדוגמה אישה שרוצה לרדת במשקל. 

האישה הזאת כבר עברה הרבה דיאטות בחייה, והיא יודעת שכדאי לה להימנע מכמויות גדולות של מתוקים ומאפים.
למרות שהיא יודעת מה כדאי לה לעשות, ומה לא כדאי לה- בכל זאת היא מוצאת את עצמה אוכלת מהם עוד ועוד.

למה זה קורה? 

ברגע של האכילה (זאת ההתנהגות) היא מאוד נהנית
האכילה של המתוקים או המאפים מספקת לה הנאה, שקט, רוגע- דברים שהיא מאוד זקוקה להם. ההנאה, השקט, הרוגע- הם הכוונה החיובית של ההתנהגות הזאת.  

אם נחזור לדוגמה של דנה- ההתנהגות שלה הייתה הימנעות מיציאה לדייט. 

דנה הבינה (בראש, בשכל)  שלהימנע מיציאה לדייטים זאת התנהגות שמן הסתם לא מקדמת אותה למטרה של מציאת בן זוג. 
אבל כמו שאמרנו קודם- לכל התנהגות שלנו יש כוונה חיובית. היא מספקת לנו משהו שאנחנו זקוקות לו. 
בכל התנהגות שלנו יש משהו טוב עבורנו.
גם בהתנהגות של דנה יש כוונה חיובית. 

ואז התחלנו לבדוק:
מה הרווח המשני מההתנהגות של דנה?
מה הכוונה החיובית  של ההתנהגות?

אחרי קצת חקירות גילינו שדנה פחדה מאוד להיפגע
היא פחדה שאם היא תצא לדייט- 
אולי הבחור שהיא תיפגש איתו לא ירצה אותה? 
אולי הוא יחשוב שהיא לא מספיק אטרקטיבית? 

ואז הוא לא ירצה להיפגש איתה שוב- והיא תיפגע. 

לדנה היה בעבר ניסיון כואב של דייט שהיא נפגעה ממנו. 

הניסיון הכואב הזה נשמר בתת המודע של דנה, כמו תמרור אזהרה. 
דייט=סכנת פגיעה.

תת המודע של דנה רצה לשמור עליה ולמנוע ממנה עוד ניסיון כואב. 

ככה תת המודע שלנו עובד- הוא רוצה לשמור עלינו ולהגן עלינו ככל האפשר. 
מהסיבה הזאת נוצר אצל דנה דפוס התנהגות של הימנעות מיציאה לדייטים
אם היא לא תצא לדייטים- היא גם לא תיפגע. 
הגיוני. 

אלא שהדפוס ההימנעותי הזה- ההימנעות מיציאה לדייטים - לא מאפשר לדנה להכיר גברים חדשים ולמצוא את בן הזוג המתאים לה. 

ברגע שדנה הבינה מה השורש של ההימנעות שלה מדייטים וגילתה שזה הפחד להיפגע- יכולנו לעבוד על הפחד הזה, "לנקות" אותו בכלים של NLP, ודנה יכלה שוב לצאת לדייטים, כשהפחד להיפגע כבר לא מפעיל אותה. 

אם גם לך יש התנהגות שאת רוצה לשנות, ואת לא מצליחה לשנות אותה- 
בשלב הראשון תבדקי מהו אותו דבר שההתנהגות הזאת מאפשרת לך? 
תשאלי את עצמך, ותעני לעצמך בכנות- מה כן טוב בהתנהגות הזאת?
מה את מרוויחה ממנה? 

או אם נדבר בשפה של ה NLP-  מה הכוונה החיובית של ההתנהגות הזאת? מה הרווח המשני שלך ממנה?

אחרי שהבנת מה הרווח המשני של התנהגות שאת רוצה לשנות, מה הכוונה החיובית שלה- תוכלי להתחיל למצוא דרכים אחרות, חלופיות,  שבהן תוכלי לספק את הרווח המשני הזה.
מאוד יכול להיות שעצם הבנת הרווח המשני של ההתנהגות תעזור לך לשנות אותה להתנהגות שכן תקדם אותך למטרה שלך. 

ואם לא- תמיד תוכלי להגיע אליי לטיפול ב NLP  לשינוי דפוס התנהגות לא רצוי. :)

תימורה- לחלום ולהגשים
 
אודות תימורה שפירא  |    מה זה NLP   |   מה זה דמיון מודרך   |   צור קשר   |     איך להשיג את המטרה כל הזכויות שמורות לתימורה שפירא ©                עיצוב אתרים נמוש
 
 
הקמת אתרים  בניית אתרים Webfocus